اصول مدیریت چابک پروژه

scrum project management

اصول مدیریت چابک پروژه

درک و شناخت مدیریت چابک پروژه

مدیریت چابک پروژه چیست؟ مدیریت چابک پروژه فرآیندی است که در آن پروژه‌ها می‌توانند در بخش‌های کوچکی از کار مدیریت و اجرا شوند. پروژه های چابک ارزش در کسب و کار را به صورت مکرر در قالب اقلام قابل تحویل کوچکی به اسم ویژگی تحویل کسب و کار می‌دهند. در روش سنتی آبشاری توسعه محصول نیازمندی های مورد نیاز پروژه در ابتدا مستند سازی می شود و یک راه حل کلی طراحی می‌شود که تیم توسعه و تولید محصول با پیروی از آن طرح کلی محصول مورد نظر را تولید می‌‌کنند سپس محصول امتحان و تست می‌شود و در نهایت اجرا و پیاده سازی می‌شود. برای مثال اگر انجام تمام این فرآیند یک سال طول بکشد کسب و کار تا انتهای پروژه عملا ارزش ملموس و محسوسی را نمی‌بیند.

در پروژه‌های های چابک آیتم یا بخش‌هایی به اسم اسپرینت Sprint یا تکرار Iteration داریم که بخش‌های کوچک منطقی از کارها‌ست.

تکنیک چابک تکنیک بسیار خوبی برای استفاده در کسب و کارهایی است که نیازهای آنها مداوم تغییر می‌کند و یا مناسب کسب و کارهای است که می‌خواهند از مزایای محصول زودتر بهره‌مند شوند.

با تکنیک چابک شما می توانید بر روی نیازهای فعلی کسب و کارتان تمرکز کنید و اگر نیازمند تغییری باشید کسب و کار می‌تواند این نیازها را در تکرارهای بعدی پوشش دهد.

مدیریت چابک پروژه برای پروژه های آی تی و غیر آی تی کاربرد دارد.

مثال هایی از پروژه های غیر آی تی که میتوانیم با مدیریت چابک پروژه آنها را مدیریت کنیم عبارت است از:

  • جابجایی امکانات و تجهیزات
  • سازماندهی مجدد سازمان
  • تغییر فرآیند‌های سازمانی

در هر پروژه ای که بتوان خروجی ها را در یک دوره کوتاه زمانی تولید و اجرا کرد می توان از تکنیک های مدیریت چابک برای آن پروژه استفاده کرد.

ویژگیهای پروژه های چابک موفق عبارت است از:

  • طول هر اسپرینت یا تکرار معمولا ۴ تا ۱۲هفته است
  • ارتباطات رو در رو و چهره به چهره در مقابلمستند سازی تاکید می شود به این جهت که ما میخواهیم یک محصول ایجاد کنیم نه مستندمحصول
  • اعضای تیم کسب و کار و تیم فنی به صورت اشتراکیدر کنار هم کار میکند و از ابزارهای مجازی بسیار غنی برای شبیه سازی کار کردن درکنار هم استفاده می‌کنند
  • اسپانسر پروژه ۱۰۰% متحد به فرآیندهای چابکاست
  • تغییرات مورد نیاز پیش‌بینی و اجرا می‌شود

مواردی که در پروژه های چابک و روش سنتی مدیریت پروژه مشترک است:

  • داشتن دید در مورد پایان پروژه
  • داشتن یک درک جامع از چرخه عمر پروژه
  • درک نیازمندی ها
  • استفاده از برنامه زمانبندی مدیریت شده و اشتراکی
  • داشتن تیم اختصاصی برای انجام دادن کارها
  • ارتباط همه ذینفعان با هم

متدهای چابک مختلفی امروزه در حال استفاده است اما ما در این کتاب مدیریت چابک پروژه با استفاده از مراحل چرخه عمر پروژه را توضیح خواهیم داد:

مراحل چرخه عمر چابک پروژه:

  1. Envision
  2. Speculate
  3. Explore
  4. Adapt
  5. Close
چرخه عمر چابک پروژه

بررسی اجمالی چرخه عمر چابک پروژه های چابک در پنج مرحله

  1. پیش بینی
  2. تفکر
  3. کاوش
  4. وفق پذیری
  5. و خاتمه

مدیریت می شود که به آن چرخه عمر چابک گفته می شود.

نگاهی به نکات مهم هر یک از این مراحل

 مرحله اول Envision

در این مرحله شما و مشتری مشخص می کنید که چه چیزی را می خواهید بسازید، مشخص میکنید چه افرادی باید در تیم شما باشند، ارزش های تیمی و هنجارهای که میخواهید استفاده کنید را مشخص می کنید.در نظر داشته باشید ما فقط یکبار وارد مرحله Envision می شویم. در پایان مرحله پیش بینی شما باید یک منشور پروژه مستند درباره دامنه و اهداف کلی پروژه و ذینفعان پروژه بسازید. همچنین باید ابزارهای همکاری بین اعضای تیم را نهایی و راه اندازی کنید و باید هنجار و منشور ارزش تیم را ایجاد کنید.

در این هنجار مواردی مثل ساعت کاری تیم و نحوه حل مشکلات تیمی را مشخص می‌کند.

مرحله دوم یا مرحله تفکر یک تمرین برنامه ریزی است بله ما در مدیریت چابک پروژه واقعا برنامه‌ریزی داریم. در طول مرحله دوم برنامه تحویل مبتنی بر ویژگی ها Feature Base delivery plan را توسعه و اصلاح خواهیم کرد و برای هر ویژگی تخمین‌ کار مورد نظر و ریسک ها برای هر یک از ویژگی ها را نیز بررسی می‌کنیم.

یک ویژگی یک بخش از عملکرد یا خروجی است که توسط مشتری ارزش گذاری می شود.

در هر اسپرینت یک یا چند ویژگی تکمیل می‌شود در انتهای مرحله دوم باید مجموعه ای از نیازمندی ها برای هر تکرار، لیستی از ویژگی‌هایی که با توجه به نیاز مندی های مشخص شده باید توسعه داده شود و همچنین تخمین تلاش (زمان و هزینه) و ریسک های هر ویژگی مشخص شود و به روز رسانی گردد.

مرحله سوم یا مرحله کاوش Explore

 در این مرحله در واقع شما محصول خود را توسعه دهید. به سرعت بالای طی شدن مرحله اول و دوم یعنی مرحله راه‌اندازی پروژه به سمت توسعه نتایج واقعی  دقت کنید. فعالیت‌ها در مرحله کاوش شامل موارد زیر است:

  • جلسات روزانه Daily stand-up meeting
  • بررسی های دقیق و واقع بینانه ویژگی هایی که توسعه داده می شوند

این بررسی‌ها از تعاملات روزانه ی یا تقریبا روزانه بین تیم فنی و تیم کسب و کار و همچنین تست کردن های متمرکز و مکرر حاصل می‌شود.

الان که این ویژگی‌ها برای یک تکرار توسعه پیدا کرده است زمان آن است که مکث کنیم و بازخورد بگیریم. یک مزیت ارزشمند در تکنیک چابک این است که شما مرتبا بازخورد می‌گیرید .اینکه  چه چیز هایی کار میکند و چه چیزی کار نمی‌کند را به راحتی به یاد می‌آورید و مشکلات را سریع حل می کنید و به سمت جلو حرکت می کنید.

فعالیت هایی که معمولا در مرحله ی Adapt انجام می شود شامل موارد زیر است:

  • یک بررسی نهایی از ویژگی ها توسط مشتری
  • مستندسازی از جلسات اعضای تیم و انعکاس آن برای بهبود کارایی تیم

از این موارد درس‌هایی آموخته می‌شود و به اشتراک گذاشته می‌شود که باعث می‌شود برنامه‌های اسپرینت بعدی بررسی و تنظیم شود. مرحله Adapt می تواند خیلی سریع تکمیل شود مثلاً حتی در یک روز کار پروژه در سه مرحله آخر چرخش می کند تا جایی که همه تکرارها و اسپرینت ها تکمیل شود.

مرحله خاتمه Close

 در این مرحله مطمئن می‌شویم همه اقلام قابل تحویل تکمیل شده است و همچنین دسته آینه هایی از پروژه اتخاذ شده اند.

Share Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

فرم ورود به پروداکت

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟ ثبت‌نام در پروداکت