سوالات سخت در مسیر چابکی

tough questions in agile way

احتمالا برنامه‌های صندلی داغ را دیده‌اید؟ افرادی که در برنامه به عنوان مهمان دعوت می‌شوند معمولا خیلی راحت نیستند و حتی در بسیاری از موارد دست پاچه و یا ترسیده بنظر می‌رسند. احتمالا به عنوان فردی که می‌خواهید در یک سازمان چابکی را پیش بگیرید و آن را راه اندازی کنید این موقعیت به عنوان مهمان برنامه صندلی داغ را تجربه خواهید کرد، همچنین باید بابت اینکه تجربه شما از طریق تلویزیون پخش نمی‌شود خدا را شاکر باشید.

در این مطلب از سری مطالب حرکت به سمت چابکی در سازمان با تعدادی از سوالات مهم در مسیر agile شدن آشنا خواهیم شد.

حتما جلساتی را که در آن به اندازه کافی برای پاسخ به سوالات مدیران خود آمادگی نداشتید را تجربه کرده‌اید و یا تجربه خواهید کرد. شما در مسیر چابکی سازمان حتما با سوالات سختی روبرو خواهید شد که باید به آنها پاسخ درست و منطقی بدهید. پس باید برای پیدا کردن سوالات و پاسخ این سوالات سختی که از شما پرسیده خواهد شد زمان کافی بگذارید.

ممکن است موارد گفته شده را تجربه نکرده باشید اما همانطور که پروژه پایلوت چابک خودتان را آماده اجرا میکنید باید آماده پاسخ به سوالات سختی که از شما پرسیده خواهد شد باشید.

در اینجا تعدادی از این سوالات را باهم مرور خواهیم کرد:

  • آیا ما برای چابکی آموزش خواهیم دید؟
  • آیا شرکت برای کمک به ما یک مربی چابک Agile Coach استخدام میکند؟
  • تلاش های گذشته ما برای تغییر چه می شود؟

پیش از اینکه با تیم خود در پروژه پایلوت روبرو شوید، مطمئن شوید که در مورد سوال افراد در موضوع آموزش چابکی و زمان آن پاسخی دارید! هیچ چیز ترسناکتراز این نیست که از شما بخواهند پروژه‌ای را با روشی که شما درک نمی‌کنید و در آن هیچ آموزشی ندیده اید، کامل کنید. این موضوع واقع مهم است. پاسخ صحیح شما به این سوال باعث می‌شود افراد تیم دچار ترس از چابکی و اجرای آن نشوند و ترس خود را کنار بگذارند.

مورد بعدی نیز مرتبط به موضوع آموزش در چابکی است، مطمئن شوید که پاسخ سوال نیاز به مربی چابک را میدانید یا نه؟ یک نکته در مورد Agile coach این است که آنها اغلب از خارج از سازمان استخدام می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که مربی چابکی را انتخاب کنید که بتوانید با آن رابطه طولانی مدت ایجاد کنید. فردی که به عنوان agile coach انتخاب می‌کنید علاوه بر اینکه باید با تجربه باشد، بابد بتواند انگیره در افراد را در همه سطوح سازمان بالا ببرد. وبرای انجام این کار در محیط های مختلف به مربی های متفاوتی نیاز است. در این زمان ممکن است بخواهید از تیم آزمایشی خود با اسپانسر یا مربی احتمالی تان استفاده کنید.

در استفاده از مربیان چابک مزایا ومعایبی وجود دارد.
در بخش مثبت، آنها میتوانند به افراد و محیط کسب و کار شرکت نگاه کنند و با توجه به تجربه خود توصیه‌هایی داشته باشند. در بخش منفی، ممکن است مربیان چابک نقشی اضافی در بازی داشته باشند و ممکن است توسط ذینفعان به عنوان کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد، به چالش کشیده شود. اما در اغلب موارد، استفاده از مربی چابک سرمایه گذاری عالی برای پروژه پایلوت شما است و در زمان ایجاد اولیه تیم بسیار موثر است.
اما بعد از آن، تیم پیاده شده شما باید به اندازه کافی پایدار باشد و شما افرادی از کارشناسان داخلی داشته باشید که تنها بتوانید آن را انجام دهید.

در نهایت، آماده باشید تا با سوالات چالش برانگیزی درباره شکستهای گذشته روبرو شوید. این احتمال وجود دارد که شرکت شما پیش از این سعی کرده تا تغییراتی در فرآیندها و متدولوژی‌ها را صورت دهد اما شکست خورده باشد.

خودتان را در مورد آن شکست‌ها مسئول بدانید (Take Ownership) و آماده این باشید در مورد اینکه چرا تلاش‌های گذشته برای تغییر شکست خوردند توضیح دهید و توضیح دهید چرا این تلاش برای تغییر به سمت چابکی تفاوت دارد.

یکی از عواملی که این تغییر را از سایر تلاشهای گذشته متفاوت میکند میتواند حامی شما باشد. بنابراین، درنگ نکنید و توضیح دهید که اسپانسر شما از حمایت و هم راهی تیم مدیران ارشد و اجرایی، اطمینان حاصل خواهد کرد. او قهرمان شما در سرتاسر سازمان خواهد بود و حمایت او نقشی محوری در موفقیت خواهد داشت. همانطور که آماده اجرای پروژه پایلوت خود می‌شوید با انواع سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهید آشنا می‌شوید.آن گفتگوها شما را آماده می‌کنند تا با تیم آزمایشی خود بهتر مواجه شوید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید.

اگر تجربه مشابهی در این سوالات سخت در مسیر چابکی و مدیریت پروژه سازمان خود به روش‌های چابک دارید، خواهش می‌کنم آنها را با من و دوستانتان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

Share Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

فرم ورود به پروداکت

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟ ثبت‌نام در پروداکت