نقش‌ها در تیم چابک

بدون داشتن ابزارها و مهارت‌های درست نمی‌توانید پروژه‌های چابک را به موفقیت نزدیک کنید.

برای برطرف کردن نیازها و مهارتهای مورد نظرتان به این نقش‌ها به صورت تمام وقت نیاز دارید:

  • اسکرام مستر Scrum Master
  • مالک محصول Product Owner
  • توسعه دهندگان Developers
  • تحلیل گر کسب و کار Business Analyst
  • تحلیل گر تضمین کیفیت Quality Assurance Analyst
  • تحلیل گر دیتابیس Database Analyst
  • کارشناسان خبره موضوع Subject Matter Experts

اعضای تیم چابک را می‌توان به راحتی به دو واحد یا بخش تقسیم کرد، واحد مشتری و واحد توسعه. در حالی که هر کدام از آن‌ها اهداف جداگانه‌ای دارند، اما در اصل آن‌ها یک تیم هستند. یک تیم منسجم.

مالک محصول، تحلیلگر کسب و کار و کارشناسان خبره به موضوع Subject Matter Experts در بخش مشتریان در تیم شما قرار می‌گیرند. این افراد در مورد چشم انداز محصول مسئولیت دارند، اینکه چکار میخواهیم کنیم؟ و نقشه راه را مشخص میکنند، اینکه چه زمانی به مقصد میرسیم؟ همزمان با پیشرفت پروژه، افراد این گروه جزئیات بیشتر از نیازمندیهای پروژه و معیارهای پذیرش در پروژه را مشخص میکنند. معیارهای پذیریش Acceptance Criteria یا به اختصار AC جزئیاتی ضروری برای واحد توسعه می‌باشد. AC به بخش توسعه می گوید برای تکمیل نیازمندیهای (requirement) که در نظر گرفته شده چه کارهایی باید انجام شود.

واحد توسعه شامل اسکرام مستر، توسعه دهندگان، تحلیل گر تضمین کیفیت QA و تحلیلگر دیتابیس DBA است. یکی از نقش‌های پارت تایم در تیم توسعه؛ نقش معمار است. معمار به نیاز کلی کسب‌وکار شما نگاه خواهد کرد و در سطح بسیار بالایی مشخص خواهد میکند که چه فن‌آوری‌های مناسب زیر ساخت‌های فنی شرکت شما خواهد بود. به معمار در ابتدای پروژه برای تعیین ویژن فنی نیاز خواهد شد، بعد از مشخص شدن چشم انداز فنی دیگر با آنها کاری نخواهیم داشت. بعد از آن واحد توسعه شما تمام جزئیات آنچه تحویل داده خواهد شد را تعیین خواهد کرد. به طور خاص، این گروه نقشه راه مشتری را انتخاب کرده و جزئیات فنی آنچه که باید برای ارائه تصویر توسعه داده شود را مشخص می‌کند. بخش توسعه اطمینان حاصل میکند که ابزار مناسب برای موفقیت در اختیار آنان وجود دارد و آموزشهای کافی مورد نیاز فراهم است.

اما اسکرام مستر تیم را نسبت به تعهداتش مسئول نگه میدارد و جلسات تیم را تسهیل می کند. هم چنین اسکرام مسترها در مقابل ارتباط تیم مسئول هستند، این مسئولیت شامل، بورد وظایف (Task board)، نمودارهای burn down و برنامه اسپرینت و  ریلیز است. در واقع اسکرام مستر هم در قبال فرآیندها و هم در قبال سلامت تیم مسئول است. زمانی که هر دو بخش شامل مشتری و توسعه دهندگان کاملا شکل گرفتند، شما ابزار و مهارتهای کافی برای رسیدن به ویژن تعیین شده برای تیم خود را دارید.

نظرات شما در مورد این مطلب برای من با ارزش است؛ اگر تجربه ایی در مورد تیم های چابک یا نقش و وظایف هریک از آنها در محیط حرفه ایی و کاری خود دارید با من در بخش نظارت در میان بگذارید.

Share Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

فرم ورود به پروداکت

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟ ثبت‌نام در پروداکت