اصول اولیه متدولوژی اسکرام چیست؟

scrum pillars

برای چابک شدن و مدیریت چابک پروژه‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد، برخی از روش‌های مدیریت پروژه‌های چابک به نسبت سایر آنها معروف تر هستند و بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند. آشنایی کامل و بی نقص و همزمان با همه متدهای مدیریت چابک پروژه مانند اسکرام، کانبان و XP امری ضروری نیست اما داشتن آشنایی با آنها در اجرای چابکی به شما این امکان را می‌دهد تا در انتخاب روش‌های متناسب با هر نیاز و شرایط دست بازی داشته باشید.

در این مطلب به صورت خلاصه با متد اسکرام (Scrum) آشنا خواهیم شد. این روش به متد XP که کوتاه شده‌ی عبارت Extreme Programming بسیار نزدیک است و در مطالب بعدی در مورد XP و تفاوت‌های آن با اسکرام به تفصیل توضیح خواهم داد.

جالبه که بدونید اسکرام پر استفاده ترین روش در مدیریت چابک پروژه‌ها است که سه رکن اصلی دارد:

  • شفافیت (Transparency)، ایجاد دید روشن برای افرادی که در به وجود آمدن نتیجه مسئول هستند. یک مثال از شفافیت تعریف Done برای استوری‌ها (Stories) است.
  • بازبینی (inspection)، بررسی مستمر اینکه در حال انجام چه کاری با توجه به اهداف هستید.
  • تطبیبق (Adaptation)، تغییر فرآیند‌های تیم به منظور کاهش خطاها.

یک نکته در مورد اسکرام این هست که این روش با سایر متدولوژی‌ها کمی متفاوت است. تعدادی نقش کلیدی و فعالیت وجود دارد که در این بحش از مطلب با آنها آشنا می‌شویم:

تیم‌های اسکرام در بسته‌های کوتاه مدت تکراری به نام اسپرینت کار می‌کنند.

نقش‌هایی که هر یک از تیم‌های اسکرام به آن نیاز دارند اینهاست:

  • مالک محصول که معادل انگلیسی Product Owner یا به اختصار PO هست. فردی که نماینده کسب و کار در تیم شماست و وظیفه اش بیشینه کردن ارزشی است که در هر اسپرینت ایجاد می‌شود.
  • اسکرام مستر (Scrum Master) صاحب فرآیندها پروژه که وظیفه آن این است که مطمئن شود روش اسکرام به طور صحیح و موثر در حال انجام است.
  • تیم توسعه (Development Team)، گروهی از افراد حرفه‌ایی که با یکدیگر برای رسیدن به اهداف پروژه تلاش می‌کنند. همان تیم فنی که بعد فنی توسعه محصول را بر عهده دارد.

در عمل اسکرام از تعدادی از فعالیت‌ها و رسم‌های تکرارشونده در هر اسپرینت پیروی می‌کند. با این کار در واقع اسکرام گارد ریل‌های محافظی ایجاد میکنند تا افراد به طور موثرتری کار کنند.

فعالیت‌های اصلی برای همه اعضای تیم اسکرام شامل این موارد است:

  • جلسات پالایش بک لاگ (back log) جلساتی که همه افراد در آن حضور پیدا می‌کنند تا در مورد اضافه کردن یا تغییر و حذف آیتم‌ها بک لاگ (ویژگی‌ها) صحبت کنند.
  • جلسات برنامه ریزی اسپرینت (Sprint Planning Meeting) که در آن همه اعضا حضور دارند و در مورد موارد کاری در اسپرینتی که میخواهد آغاز شود صحبت می‌کنند.
  • اسکرام روزانه (Daily Scrum) یا همان جلسات ایستاده (daily Standup meeting) که در آن همه حضور دارند و در مورد کارهایی که دیروز انجام دادند وکارهایی که میخواهند امروز انجام دهند صحبت می‌کنند و همچنین اگر در موردی گیر کردند از سایر اعضای تیم کمک می‌گیرند.
  • جلسات بررسی اسپرینت (Sprint review meeting) که در آن تیم فنی، مالک محصول و اسکرام مستر همدیگر را ملاقات می‌کنند تا آنچه که تا آن لحظه در اسپرینت فعلی صورت گرفته است را به نمایش بگذارند.
  • Sprint retrospective meeting یا جلسات اصلاح (بازبینی و عقبگرد) اسپرینت که در آن تیم اثربخشی و کارایی خودش را در اجرای اقدامات اسکرام بررسی می‌کند و همچنین تصمیم می‌گیرد که چه چیزی می‌تواند و باید برای بهبود این اثر بخشی و کارایی تغییر کند.
  • آproduct backlog یا بک لاگ محصول در واقع همه ویژگی‌هایی است که برای ایجاد محصول نهایی ارزشمند در مصحول ایجاد شوند.
  • اسپرینت بک لاگ (Sprint Backlog)، موارد کاری هستند که باید در یک اسپرینت تکمیل شوند که مسلما زیر مجموعه از بکلاگ محصول به حساب می‌آید . نشان دهنده آیتم ها با ارزش بسیار هستند که باید تکمیل شود.

اسکرام ساختارهای متعددی دارد بنابراین تیم‌ها می‌توانند از فرآیندهای از پیش تعیین شده استفاده کنند. استفاده از این راهنماها در اسکرام تیم ها می‌توانند سریعتر به موفیت در پروژه برسند و موفقت کلی در پروژه را تضمین کنند.

Share Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

فرم ورود به پروداکت

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟ ثبت‌نام در پروداکت