نقشه راه در چابکی

Agile-roadmap

برداشت اشتباهی که همیشه درباره انواع روش‌های چابکی مطرح می‌شود این است که تیم‌ها برنامه ریزی ندارند، اما در واقع همین الان هم یک مرحله از برنامه ریزی را انجام داده اید: چشم انداز محصول یا Product Vision

حالا برای مرحله بعد یعنی ایجاد نقشه راه (Roadmap) آماده هستید. نقشه راه یک برآورد سطح بالا از زمان تحویل ویژگی‌های پروژه (features) است.

نقشه راه معمولا تنها سه تا شش ماه آینده را پوشش می دهد. به این دلیل که عملا نمی توانید فراتر از این افق را به طور موثر برنامه ریزی کنید.

یکی از ارزش‌های اصلی در چابکی پاسخ به تغییرات در مقابل پیروی از برنامه است. به همین دلیل نقشه راه شما باید شامل یک پیش‌بینی باشد. و این پیش بینی باید همواره همراه با پیشروی و کار کردن تیم و یادگیری آنها بروزرسانی شود. داشتن نقشه راه  تمرینی برای دقت است و نه پیش بینی کاملا دقیق هدف.

برای فهمیدن بیشتر اینکه هدف از نقشه راه چیست به این مثال توجه کنید: فرض کنید می‌خواهید هفته آینده از تهران به سمت مشهد رانندگی کنید برای اولین مرحله کافیه بدونید چطور تهران را به مقصد مشهد ترک کنید.

داشتن یک نقشه دقیق از مشهد الان منطقی به نظر نمی‌رسد. اما داشتن دقت لازم است، مسلما نمی‌خواهید انتهای سفرتان به بیرجند ختم شود. در نظر داشته باشید همانطور که چشم اندازتان را توسعه می‌دهید تیم شما هم همزمان خواه فهمید که محصول به کجا خواهد رسید.

تصور کنیم پروژه شما ساخت یک وب سایت برای فروش محصولات به صورت آنلاین است. و می‌دانید ویژگی‌های بزرگی مثل خرید، مدیریت انبار، حساب کاربری و غیره لازم است. شما این موارد را به تم‌ها(theme) و ویژگی کوچکتری تقسیم بندی می‌کنید. این موارد کوچکتر هستند و مثلا می‌توانند شامل بخش مدیریت کاربران، روش‌پرداخت و غیره شود. وقتی شما ویژگی‌ها و تم‌ها را کوچک می‌کنید، در واقع باعث می‌شوید اسپانسر و تیم کنار هم جمع می‌شوند تا در مورد اینکه کدام یک باید ابتدا انجام شود صحبت کنند. از آنجا که نقشه راه یک تخمین است و تعهد دقیقی برای زمان تحویل نیست، به طور کمال گرایانه به آن نگاه نکنید. تمام کاری که شما سعی دارید انجام دهید این است که همه را از نظر تقریبی اینکه چه کاری در چه زمانی انجام خواهد شد را در یک صفحه نگه دارید.

برای درک بهتر دوباره به سراغ مثال سفر می‌رویم، نقشه راه نشان می‌دهد که مثلا شما برای رسیدن به مشهد از گرمسار و سپس دامغان عبور خواهید کرد. یعنی به شما کمک می‌کند که بدانید ابتدا کدام ویژگی را در چه زمانی توسعه دهید، یادتان باشد که نقشه راه برای تیم شما و اسپانسر همیشه با تاکید بر این واقعیت باشد.

برنامه ریزی‌های آینده تیم شما را نسبت به اقلام قابل تحویل کوتاه مدت متعهد می‌کند. اطمینان حاصل کنید که ذینفعان برنامه‌های تعهد شما را در همه سطوح دریافت می‌کنند. حالا که نقشه راه را دارید آماده یک شروع موفقیت آمیز هستید.

Share Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

فرم ورود به پروداکت

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟ ثبت‌نام در پروداکت