چابک شدن و حاشیه سود کسب‌وکار

profit margin

مهم نیست که چه کسب‌وکاری دارید. هر کسب و کاری نیاز دارد که سود بدست بیاورد، سوالی که در اینجا مطرح می‌کنیم این است که آیا چابک شدن می‌تواند به سود آوری کمک کند؟ یا چابک شدن هم gimmick (ترفند) و فقط ظاهر سازی دیگری برای کسب و کار است؟

هر سال شرکت‌های زیادی به سمت چابک شدن حرکت می‌کنند که هریک قبل از شروع به چابک شدن برای خود اهداف و مقصودهای بخصوصی در ذهن دارند. خیلی از این شرکت‌ها بعد از چابک شدن مزایایی را بدست می‌آورند که از ابتدا حتی به آن فکر هم نمی‌کردند.

یکی از این مزایا بهبود در سودآوری شرکت است. چطور ممکن است؟ چه چیزی حاشیه سود را بالا می‌برد؟

خوب در ابتدا برخی از اجزای اصلی تشکیل دهنده حاشیه سود را باهم مرور می‌کنیم و بعد از آن ارتباط بین این اجزا را با چابکی و بیانیه چابک را بررسی می‌کنیم تا به پاسخ سوال خود یعنی ارتباط بین چابکی و افزایش حاشیه سود برسیم:

اول تعدادی از اجزای اصلی تشکیل دهنده حاشیه سود را باهم بررسی می‌کنیم:

حفظ مشتری یا Customer Retention:

مشتریان فعلی شما منابع اصلی درآمد شما هستند که با وجود آنها چرخ زندگی و کسب و کارتان می‌چرخد، مشتریان فعلی شما جریان درآمدی ثابت شما هستند که می‌توانید به آنها تکیه کنید. اگر به مشتریان فعلی خود توجه لازم را داشته باشید آنها به عنوان منابع جذب مشتریان جدید عمل خواهند کرد و به این ترتیب سهم بازار خود را افزایش می‌دهید.

تحویل دقیق یا Accurate Delivery:

تحویل آنچه که مشتری می‌خواهد اگر به صورت دقیق انجام شود، موجب رضایت مشتری می‌شود، داشتن مشتری راضی نیز موجب می‌شود که درآمدتان ثابت بماند.

نوآوری Innovation:

همراهی و همراستایی با ترندها صنعت خود و صنایعی که بر روی کسب‌وکار شما تاثیر دارد، باعث می‌شود شما از نیازهای آینده مشتری آگاهی بیشتری بدست بیاورید و آنها را پیش بینی کنید، وقتی نیازی از مشتری را شناسایی کنید در واقع از دریچه فرصت به وجود آمده استفاده می‌کنید و این یعنی همان ارزش آفرینی که سود دهی آینده کسب و کار شما را تضمین می‌کند. مثلا ممکن است شما ویژگی را تحویل مشتری دهید که حتی خود مشتری شما از نیاز به آن ویژگی (feature) خبر نداشته باشد.

تحویل سریع Fast Delivery:

نیاز مشتری باید در سریع ترین حالت ممکن شناسایی و تامین شود، در واقع همین سرعت در پاسخگویی به نیاز مشتری است که باعث سودآوری است شما باید قبل از هر کسی به نیاز مشتری پاسخ دهید قبل از همه رقبا. چه در شناسایی نیاز مشتری و چه در پاسخ به نیاز مشتری پیش فعال و پیش قدم باشید.

نیروی کار باانگیزه Motivated workforce:

افرادی که از کار و محل کارشان خوشحال هستند و رضایت دارند، کارایی و اثربخشی بیشتری دارند، اطمینان از اینکه تیم شما هیجان کافی برای کار کردن دارند می‌تواند به شرکت شما در رقابت کمک کند.

احتمالا با این همه موارد چابک شدن شرکت‌ها خیلی شگفت انگیز است.

تاثیراتی که چابکی بر روی کسب و کار شما می‌گذارد ثاثیراتی واقعی است. در ادامه این مورد بیشتر روشن می‌شود:

در بیانیه چابک میگوییم افراد و تعاملات بر فرآیندها و ابزارها الویت دارند Individuals and interactions over processes and tools، خوب برای شناسایی و بدست آوردن سود، یک ارتباط مستقیم بین این بند از بیانه چابک و نیاز به نیروی کار با انگیزه وجود دارد. یادمان باشد ما همچنان از ابزارها و فرآیندها اساسی استفاده می‌کنیم اما در چابک هدف شما انسان محور است و تمرکز بیشتری بر روی تعاملات دارید. در مرکز تغییر بودن (تغییر در شرکت به سمت چابکی) موجب ایجاد انگیزه می‌شود و به توانمند سازی افراد کمک می‌کند.

نرم افزار کارکننده بالاتر از مستندات جامع Working software over comprehensive documentation. این مورد هم ارتباط مستقیمی به حاشیه سود کسب و کارها دارد. تحویل سریع و دقیق این دو نقطه ارتباط بسیار مهم در اینجا هستند . چابک بودن نیاز دارد که نرم‌افزار کارکننده یا نرم افزار قابل استفاده به طور منظم ریلیز شود. این معیار نهایی موفقیت هم در روش چابک و در حرکت به سمت سود پایدار است.

مشارکت مشتری در انجام کار بالاتر از قرارداد کار Customer collaboration over contract negotiation. برای اطمینان از تحویل سریع و دقیق باید تا جایی که ممکن است کارآمد باشید. و برای کارآمد بودن، شما نیاز به یک حلقه بازخورد مکرر و تعامل با مشتری برای تأیید کار خود دارید. این به این معنی است که شرکای کسب‌وکار شما بخشی از تیم شما می‌شوند. این کار انسان‌محور است و بر نیازها و اعمال آن‌ها تمرکز دارد.

پاسخگویی به تغییرات بالاتر از پیروی یک طرح Responding to change over following a plan. کسب سود مستلزم داشتن نوآوری است. ایجادی تیمی که در پیش بینی و پاسخ نیازهای کسب‌وکار و مشتریانتان موفق باشند، شما را در مسیر سودآوری پایدار قرار می‌دهد.

تغییر به سمت چابکی چیزی بیشتر از تغییر در فرآیند‌ها است ما این تغییر نیازمند تغییر در تفکر و ذهن ماست.

لطفا نظرات، سوالات و پیشنهادات خودتون را با من به اشتراک بگذارید.

Share Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

فرم ورود به پروداکت

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟ ثبت‌نام در پروداکت