انتخاب پروژه آزمایشی مناسب در چابکی

agile pilot project

چیزی که در مورد پروژه‌ها وجود دارد این است که هیچ چیزی به عنوان شکست سطح پایین وجود ندارد. چه در متدولوژی فعلیتان و چه دراستفاده از یک متدولوژی جدید یا شکست وجود دارد یا موفقیت. عدم در نظر گرفتن یک پروژه آزمایشی برای اجرای چابکی بسیار خطرناک است و ممکن است تمام مسیر تغییر به سمت چابکی را با شکست مواجه کند.

در این مطلب در مورد پروژه آزمایشی برای اجرای چابک بر روی آن صحبت خواهیم کرد و بررسی می‌کنیم یک پروژه آزمایشی برای چابکی (Pilot) چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک نکته مهم قبل از انتخاب پروژه آزمایشی این است، مطمئن شوید شما و اسپانسر چابکی در یک صفحه قرار گرفته اید. هدف این است که تمام اصول چابک را از ابتدا تا انتها امتحان کرده و بازخورد آن را در مورد مناسب بودن با محیط خود جمع‌آوری کنید. به عنوان یک مزیت جانبی، موفقیت در پروژه آزمایشی می تواند یک تبلیغ عالی برای transformation کلی شما در چابکی باشد. انتخاب یک پروژه آزمایشی مناسب می‌تواند موفقیت شما را در هر دو مورد تضمین کند. یعنی موفقیت در انجام پروژه پایلوت و موفقیت در اجرای کامل چابکی.

معیارهای کلیدی برای جستجو در یک پروژه آزمایشی اندازه پروژه، اولویت و ریسک، عمق و وسعت پروژه و سطح تعامل با مشتری هستند.
بیایید به هر کدام از این معیارهای کلیدی در انتخاب پروژه آزمایشی برای تست چابکی در سازمان نگاهی نزدیکتر بیندازیم:

اولین مورد اندازه پروژه است که باید حداقل 4 هفته و حداکثر 12 هفته به طول بیانجامد. چرا؟ به این دلیل که هر پروژه ایی چیزی کمتر از 4 هفته زمان کافی را به تیم آزمایشی شما برای آشنایی و درک فرآیندهای جدید نمی‌دهد. و همچنین زمان کافی برای تکرار فعالیتهای کلیدی را نخواهند داشت. همچنین افراد پروژه آزمایشی شما به زمان برای سازگاری با محیط جدید خود نیاز دارند. در طرف دیگر، طول پروژه بیش از ۱۲ هفته سرعت حلقه بازخورد را کم می‌کند و نهایتا تبدیل به یک مانع برای حرکت بزرگ تغییر به چابکی می‌شود.

بعد از آن در مورد الویت و ریسک پروژه آزمایشی خود بررسی کنید، شما باید پروژه ایی را انتخاب کنید که مهم باشد اما نباید ماموریت بحرانی شرکت باشد و یا ریسک خیلی بالایی داشته باشد. هدف در اینجا آزمایش چابکی با کمی فشار زمانی است، اما فشار زمانی و الویت به قدری زیادی باشد که افراد دوباره به روش‌های قدیمی انجام کار خود برگردند. همچنین هنگام انتخاب کردن پروژه آزمایشی به خاطر داشته باشید، اگر پروزه ایی را انتخاب می‌کنید که برای موفقیت شرکت حیاتی باشد، هزینه شکست آن نیز بسیار بیشتر خواهد بود. پروژه‌هایی با این ویژگی جایی نیستند که چیز جدیدی را امتحان کنند. شما نباید اقدامات جدید خود را بر روی چیزی که ممکن است در صورت شکست پروژه کسب و کار شما را از مسیرش خارج کند، امتحان کنید.

در مرحله بعد عمق و وسعت پروژه را در نظر بگیرید. شما به یک پروژه با وسعت کافی نیاز دارید که تمام نقش‌هایی را که برای پروژه شما معمول هستند،درگیر کند، نقش‎ها مهمی مانند:

مدیران پروژه، توسعه دهندگان، معماران، تحلیلگران کسب‌وکار، تست کنندگان نرم افزارها.

البته وسعت کافی پروژه به این معنا نیست که شما به چندین مورد از هر نقش در پروژه نیاز دارید، شما فقط به یکی از هر کدام از نقشها نیاز دارید. چرا وسعت پروژه مهم است؟ پروژه آزمایشی شما باید بتواند کاملا همه فعالیت های درگیر در محیط یک پروژه چابک را پوشش دهد. برای انجام این کار، باید از تمام زمینه های تخصصی پروژه و در مورد آنچه که به خوبی کار می‌کرده است و چه چیزی باید برای حرکت به سمت چابکی با کسب و کار سازگار شود، بازخورد گرفته شود.

یک بررسی دیگر برای عمق پروژه این است که شما به پروژه‌ای نیاز دارید که تمام مراحل یک پروژه را طی می‌کند:
آغاز، توسعه، آزمایش، اجرا و مرحله گذار و پشتیبانی، یک پروژه پایلوت خوب پروژه است که پوشش مناسبی برای همه مراحل پروژه داشته باشد. درگیری همه عوامل و نقش ها در موفیت این پروژه آزمایشی و استفاده از تجربیات برای دگرگونی به سمت مدیریت چابک پروژه بسیار مهم است.

در نهایت، در مورد تعامل مشتری فکر کنید این مورد در بررسی و انتخاب پروژه آزمایشی می‌تواند کمی مشکل باشد. اگر شما خوش‌شانس باشید، اسپانسر شما ممکن است یکی از پروژه‌های خود را برای استفاده به عنوان پروژه چابک انتخاب کند. اگر این اتفاق رخ بدهد، اسپانسر شما در واقع نقش مشتری را نیز بازی می‌کند اما اگر اسپانسر شما پروژه‌ای نداشته باشد که با بقیه معیارهای یک پروژه پایلوت خوب متناسب باشد، او باید با مدیر ارشد یا اجرایی دیگری مشارکت کند و از یکی از پروژه‌ها آنها استفاده کند.


همیشه در ذهن داشته باشید که چیزی به عنوان یک شکست فردی و خصوصی در پروژه وجود ندارد. موفقیت پروژه آزمایشی چابک شما می‌تواند احتمال پیشبرد اهدافتان در تبدیل شدن به یک سازمان چابک را افزایش دهد. بنابراین در انتخاب پروژه آزمایشی جهت تست در مسیر چابکی به موارد گفته شده دقت کنید.

لطفا نظرات ارزشمند خودتان را با من در میان بگذارید.




Share Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

فرم ورود به پروداکت

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟ ثبت‌نام در پروداکت